Samla eller inte?

Har suttit o sjungit ur min bok idag, mycket nöjd med inköpet. Tänkte på det här med romaner.. Det finns ju massa bra böcker man skulle vilja läsa, eller har läst men vill läsa igen, och de skulle vara väldigt snygga i en bokhylla framöver så att man kan titta på dem.. Problemet är ju bara att det är så jäkla tröttsamt o läsa en STOR bok, jämfört med att läsa den som pocket alltså... Kan säga att jag är lite kluven till det där och inte riktigt vet hur det kommer bli... fast den dagen jag bor själv och har införskaffat en bokhylla finns det en stor risk att jag kommer spendera lite pengar på bokrean.. Jo visst, man kan låna böcker från biblioteket och läsa, det går lika bra, men då kan man ju inte SPARA dom, och SE dom... Jag vill ha allt samlat.. Samlingar.. Så som jag håller på med cd-skivor nu.. Det är egentligen ganska korkat, lär la vara helt omodernt (det är det redan till viss del men nu menar jag HELT) om tre år och om tio år lär man väl inte ens kunna lyssna på dem.. men jag vill ha massa cd-skivor i ett ställ, blandade med all sorts musik jag lyssnar på så jag kan SE det... Inte ha musiken sorterad i mappar på datorn.. det finns ingen känsla i det. Dock känner jag inte samma behov till att äga massa filmer (förutom OTH), inte än iaf. Märkligt.

Något jag dock DEFINITIVT skall äga senare, på tal om böcker, är ett uppslagsverk. Eller jag har iaf alltid tänkt så.. sen tänkte jag på saken nu helt plötsligt och insåg att allt finns på internet, jag menar.. ett uppslagsverk kommer aldrig uppdateras, då får man köpa nya, men skaffar man en sån där prenumeration på nationalencyklopedin på internet så hålls den väl fräsch? Dock är det väl kanske inte så mycket som förändras men det kanske tillkommer saker? Hur som helst, jag måste nog hålla fast vid att jag vill ha ett, än så länge i alla fall. Samt ett läkarlexikon, men det kommer väl falla sig naturligt? En STOR ordbok kommer också vara viktig.. Bibel och psalmbok har jag redan.. Olika musiksamlingar lär få tillkomma... sen lär jag behöva skaffa mig pianolektioner på vägen, men det hör inte hit just nu. Och sen de där romanerna.. och troligtvis en hel del självbiografier samt en himla massa såna där "borde läsa innan man dör" böcker, typ den där "Hur man botar en fanatiker" som de pratar så mycket om tvn. Såna böcker vill jag ha..

Hur som helst, känns som om att jag har några år på mig att bygga upp allt det där, men tålamod har jag väl aldrig varit känd för att ha? Nepps.. Dock lär jag få lugna mig för än har jag inte vunnit 110 miljoner ^^




och alla minns vi väl Odjurets bibliotek? Det hade varit något... ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0