Jag tar dig som du är.

För ett tag sedan satt jag och min syster och tittade på "Halv åtta hos mig". En av kvinnorna som deltog den veckan hade planerat att ha kronärtskockor som dekoration på bordet. Olyckligtvis ville kronärtskockorna hon hade köpt inte slå ut så dagen innan middagen försökte hon sig på ett litet påskyndningsprojekt och satte kronärtskockorna i bastun, för att de skulle slå ut snabbare. En stund innan middagen kommer hon på att de står där i bastun och hon går förhoppningsfullt till bastun för att se hur det har gått med hennes projekt. Besviken ser hon att nej, kronärtskockorna har ej slagit ut än varpå hon säger "Nej, jag har inte lyckats påverka naturens gång... Jag tar dem som de är".

Ett helt underbart citat tycker jag. Man kanske inte alltid ska försöka påverka allt så mycket, man kanske får acceptera det för vad det är. What you see is what you get. Lite samma grej där, i alla fall när man ser det så som jag gör just nu. För ett tag sedan (långt innan jag hörde citatet om kronärtskockor) hade jag en diskussion med mig själv och insåg att nej, man ska inte försöka ändra människor. Man får ta dem som de är. Klart, beter någon sig illa mot en ska man säga ifrån, men man ska inte försöka ändra på egenheter som ändå inte spelar så stor roll. Om det är något som stör en såpass mycket med en annan människa att man inte kan acceptera den eller tänka sig att vara med den om den inte ändras, då kanske man bara ska gå? Människor är olika och det handlar om att acceptera att alla kan inte vara som en själv. Lätt sagt och svårare gjort, men det är något att sträva efter i alla fall.

Jag kan inte påverka naturens gång - jag tar dig som du är.



Kommentarer
Postat av: Mamma

Bättre en outslag kronärtskocka än en utslag kronärts-KOCK!

2009-06-16 @ 11:12:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0