Hur går det i Danmark egentligen?

Ja, hur klarar jag mig i Danmark? Hur går det med danskan och hur är människorna? Är plugget svårt?

Jag klarar mig i Danmark - danskan går bättre för varje dag. Nej jag har inte fått gröt i halsen än, men jag byter ut orden när jag behöver. Jag tänker inte ta en dansk-kurs då det innebär en lektion på tre timmar, varje vecka i tio veckor. Den tiden kan jag använda till annat känner jag, som att umgås med danskar. Det enda jag har problem med är föreläsningarna om föreläsaren står och mumlar med samma tonläge i 45 minuter. Annars går det bra :)

Danskarna är som vilka andra människor som helst. Måste dock säga att nörd-kvoten är lägre än vad jag väntat mig, men det har nog inte med landet att göra. Det är väl bara en grej som är väldigt annorlunda, och det är de danska killarnas dans. Man snurras. Snurras, snurras och snurras. Jag har aldrig i mitt liv dansat med en kille som ens kommit i närheten av att snurra mig lika mycket som VARENDA dansk gör här. Alla snurrar en inte sjukligt mycket (men alla snurrar en), men det finns vissa som man inte kan ta ett steg med utan att det följs av en snurr. Det är SVÅRT att gå rakt efter 3 minuters dans med en dansk kille. Men vi säger väl att det är charmigt, eller något.

Danskarna har roligt och bjuder på sig själva. Under rusturen (insparksveckan), som mest liknade ett scoutläger med sprittillstånd, så fick jag lära mig att danskarna går in för festen och kör hela vägen ut. Nu pratar jag inte endast om alkoholkonsumtion utan om att helt gå in i temat. Varenda kväll på insparksveckan hade ett tema och vi skulle klä ut oss, vilket ALLA gjorde. Helt sinnesjukt och det ledde till en himla massa skratt. Pressen på att se bra ut under första veckan var ju inte så stor heller - alla såg förjävliga ut :D

Förra veckan hade vi semsterstartfest med tema Superhjelte/Superskurk. Jag var någon form av kvinnlig Superman - en jävlig snygg sådan. Har inte lyckats ladda in någon bra bild själv än, men har ett liiitet smakprov här nedan. Enjoy.





Kannan är fylld med öl - det var "all you can eat/drink". Vi var sex personer som tog med två kannor in på toaletten för att tragta (tratta), något jag kan berätta om mer en annan dag ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0